Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

    Złote Szkoły NBP

    Nasza szkoła uczestniczyła w programie "Złote Szkoły NBP" realizując następujące zadania:

    • Lekcja z ekonomią

    W ramach programu edukacyjnego uczniowie klas IV-VIII zgłębili fascynujący świat finansów, łącząc wiedzę historyczną z praktycznymi umiejętnościami. Pierwszym krokiem było zapoznanie się z historią polskiej waluty, od jej początków po współczesność, co pozwoliło im zrozumieć ewolucję pieniądza i jego znaczenie w gospodarce. W czasie tych zajęć uczniowie przyswoili podstawowe terminy z zakresu ekonomii, takie jak inflacja, deflacja, budżet czy oszczędzanie, stanowiące fundament świadomego zarządzania finansami.

    Następną lekcją było szczegółowe omówienie informacji zawartych na karcie kredytowej i płatniczej. Uczniowie dowiedzieli się, jakie dane są umieszczane na karcie, do czego służą poszczególne elementy oraz jakie prawa i obowiązki wiążą się z posiadaniem takiego instrumentu płatniczego. Równie istotne było poznanie różnorodnych metod zabezpieczających karty kredytowe, w tym kodów PIN, haseł CVV/CVC, biometrii oraz zasad bezpiecznych transakcji online i offline. Część praktyczna programu obejmowała dwa kreatywne zadania. Podczas lekcji plastyki uczniowie projektowali własne, unikalne karty kredytowe, wykazując się pomysłowością i zrozumieniem wizualnych aspektów tego narzędzia finansowego. Z kolei na lekcji informatyki podjęli wyzwanie napisania prostego programu rozszyfrowującego PIN. To innowacyjne zadanie nie miało na celu faktycznego łamania zabezpieczeń, lecz na podstawie napisanego przez uczniów programu zrozumienia jego funkcjonowania i uświadomienia, jak kluczowe jest tworzenie silnych i trudnych do odgadnięcia kodów PIN. Dzięki temu praktycznemu ćwiczeniu uczniowie dogłębnie zrozumieli, dlaczego PIN nie powinien składać się z tych samych cyfr lub następujących po sobie sekwencji, co znacząco zwiększa ryzyko nieautoryzowanego dostępu do środków.

    • Warsztaty szkolne

    W ramach inicjatywy edukacyjnej dotyczącej bezpieczeństwa w sieci, szkolni liderzy projektu przeprowadzili serię warsztatów w klasach IV-VIII. Celem tych zajęć było podniesienie świadomości uczniów na temat kluczowych aspektów cyberbezpieczeństwa i wykształcenie u nich odpowiedzialnych nawyków korzystania z internetu.

    Podczas warsztatów szczególną uwagę poświęcono znaczeniu zabezpieczenia kont internetowych silnym hasłem. Uczniowie dowiedzieli się, dlaczego hasło jest pierwszą i często najważniejszą linią obrony przed nieautoryzowanym dostępem do ich danych osobowych i cyfrowych zasobów. Następnie, korzystając z różnorodnych technik tworzenia silnych haseł, takich jak łączenie dużych i małych liter, cyfr oraz znaków specjalnych, uczniowie mieli okazję samodzielnie spróbować swoich sił w ich tworzeniu. Dzięki praktycznym ćwiczeniom mogli zrozumieć, jak konstruować hasła, które są trudne do złamania metodami słownikowymi czy brute-force.

    Kolejnym istotnym zagadnieniem poruszanym podczas warsztatów były potencjalne zagrożenia związane z korzystaniem z publicznych, często niezabezpieczonych sieci WiFi. Uczniowie zostali poinformowani o ryzyku przechwycenia danych, kradzieży tożsamości oraz możliwości zainfekowania ich urządzeń złośliwym oprogramowaniem w takich sieciach. W związku z tym, omówiono również konkretne metody zabezpieczania swoich komputerów i innych urządzeń przed ewentualnymi zagrożeniami, takie jak korzystanie z wirtualnych sieci prywatnych (VPN), aktywowanie zapory sieciowej (firewall), regularne aktualizowanie oprogramowania antywirusowego oraz unikanie podejrzanych stron internetowych i linków.

    Warsztaty te miały na celu nie tylko przekazanie uczniom niezbędnej wiedzy, ale również wykształcenie w nich krytycznego myślenia i proaktywnej postawy w zakresie ochrony swojej prywatności i bezpieczeństwa w cyfrowym świecie.

    • Debata Szkolna

    Kulminacyjnym punktem programu edukacyjnego było zorganizowanie przez liderów projektu debaty poświęconej bezpieczeństwu finansowemu, skierowanej do całej społeczności szkolnej. To ważne wydarzenie stanowiło podsumowanie wiedzy i umiejętności zdobytych przez uczniów podczas wcześniejszych warsztatów.

    W trakcie debaty liderzy projektu, w oparciu o zgromadzoną wiedzę, zaprezentowali szerokiemu gronu odbiorców różnorodne metody stosowane przez oszustów w celu wyłudzenia lub kradzieży pieniędzy. Szczegółowo omówiono zarówno techniki wykorzystywane w cyberprzestrzeni, mające na celu przejęcie dostępu do kont internetowych, jak i tradycyjne metody związane z nieuczciwym wykorzystaniem kart kredytowych/płatniczych.

    Uczestnicy debaty mogli dowiedzieć się o aktualnych schematach oszustw internetowych, takich jak phishing (wyłudzanie danych poprzez fałszywe wiadomości e-mail lub strony internetowe), smishing (SMS-owe próby wyłudzenia), vishing (oszustwa telefoniczne), a także o zagrożeniach związanych z niebezpiecznymi linkami i załącznikami. Równocześnie przedstawiono mechanizmy działania przestępców w świecie realnym, w tym metody skimmingu (kopiowania danych z kart płatniczych przy użyciu nielegalnych urządzeń), kradzieże tożsamości oraz manipulacje psychologiczne mające na celu nakłonienie ofiar do dobrowolnego przekazania pieniędzy lub danych dostępowych.

    Debata miała na celu nie tylko ostrzeżenie społeczności szkolnej przed potencjalnymi zagrożeniami, ale również podniesienie poziomu świadomości finansowej i promowanie bezpiecznych zachowań. Poprzez konkretne przykłady i praktyczne porady, liderzy projektu starali się wyposażyć słuchaczy w narzędzia niezbędne do ochrony swoich finansów i danych osobowych przed nieuczciwymi działaniami.

    Odpowiedzialnymi za realizację programu byli p. Janusz Trzepizur i p. Kasjana Jaworska

    Data dodania: 2025-03-12 10:32:54
    Data edycji: 2025-04-24 10:42:08
    Ilość wyświetleń: 22

    Konkursy

    Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
    Więcej informacji

    Kalendarz

    Klasy

    Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
    Więcej informacji

    Nasi Partnerzy

    Dzieje chemii i przemysłu chemicznego biegną dalej naprzód! W tej dziedzinie nie ma ani stacji końcowej, ani stanu nasycenia, ani skrzepnięcia fali wielkiej ewolucji.

    Eugeniusz Kwiatkowski
    Godło
    Bądź z nami
    Aktualności i informacje
    Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
    Logo Facebook
    Facebook
    Biuletynu Informacji Publicznej
    Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej